söndag 18 december 2011

Julförberedelser

Skrivet av Inga-Lill...
Så har de vaknat till liv , alla dessa saker som legat och slumrat i lådor och kartonger under nästan ett helt år; JULSAKERNA! Och för varje sak man plockar fram, så väcks minnen och händelser till liv! Julskyltarna som barnbarnen gjort, (på bilden Amandas, som hon gjorde 1997), tomtar och änglar, hjärtan, ljusstakar, kulor, bonader, dukar... "Måste du spara på ALLT!" säger Arne varje år, och varje år lovar jag att sortera och slänga, men det blir liksom aldrig av. Nu är det stört omöjligt att få plats med ALLA grejer, så de får läggas tillbaks i sina lådor, för att kanske få plats nästa år... Ja, eller året därpå... Julkorten börjar droppa in, och hängs genast upp till allmänt beskådande! Å, det är så härligt att få "riktiga" julkort! Idag for vi, tillsammans med barn och barnbarn, ut tomteskogen för att hugga julgran. Inte behöver den vara helt perfekt, huvudsaken är att det LUKTAR gran, när den står där i all sin glans med ljus, glitter, kulor och karameller!



Tomtarna har samlats i min fåtölj, som min pappa gjorde till min 1-årsdag. På golvet står mina skor, som jag köpte i London 1972.












Den gamla änglaorkestern står på min barndoms pall, tillsammans med mina första skor och min mammas vackra vantar som hon hade i sin ungdom.










Julkorten hängs upp, och den lille tomten har satt sej på den gamla doktorsväskan.

















Badrummet blir förstås inte färdigt helt och hållet till jul. Klinkerplattorna får vi vänta på ännu ett tag, men en trasmatta på golvet är inte fy skam det heller!  Toastol och handfat är dock på plats, fullt användbara!

2 kommentarer:

  1. Visst ha man samlat på sig åtskilligt under åren. I år blir det bara några saker som får komma fram. Lika roligt som det är att ta fram sakerna lika roligt att få plocka undan dem. Önskar er en God Jul!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad mycket fina gamla julsaker ni har, förstår att det finns mycket minnen bland det där! Önskar God Jul!

    SvaraRadera